Arbeidsovereenkomst bij TIM Recruitment

LOOPBAANADVIES - 10 min leestijd

De eerste 30 dagen: wat te doen bij de start van een nieuwe baan

John Verheggen op 6 januari, 2023

De eerste 30 dagen: Wat te doen bij de start van een nieuwe baan

Je hebt dus een nieuwe baan en je bent klaar om te gaan werken. Het starten van een nieuwe functie kan een spannende maar ook stressvolle tijd zijn. Je leert niet alleen nieuwe systemen en processen maar ook nieuwe mensen kennen en je navigeert je door een nieuwe werkomgeving en afdelingen. Dit is ook het moment waarop de ervaring en vaardigheden die je tijdens het sollicitatiegesprek aan je nieuwe werkgever hebt verkocht, worden verwacht een impact te gaan maken.

De eerste 90 dagen zijn cruciaal. Je wordt nog steeds beoordeeld op de vraag of je geschikt bent voor de baan en, afhankelijk van je rol, wordt vaak verwacht dat je een vliegende start maakt als het gaat om het doorvoeren van veranderingen en het aansturen van processen of het behalen van resultaten.

Om te zorgen dat je indruk maakt wanneer je een nieuwe rol begint, of je nu op afstand of op locatie werkt, hebben we een aantal stappen ontwikkeld voor het plannen van de eerste 30, 60 en 90 dagen in je nieuwe rol. We leggen je graag uit hoe je het vijfstappenplan gebruikt voor het plannen van je eerste 30 dagen.

Stap 1. Inchecken bij je manager

Het is essentieel om een ​​ontmoeting met je manager te hebben wanneer je voor het eerst in je functie begint. Hoewel dit tegenwoordig vaak virtueel is, is dit het moment om een ​​beter beeld te krijgen van het bedrijf en hoe jouw rol past in de algemene prioriteiten van het team. Vraag naar eventuele toekomstige projecten waarbij je mogelijk betrokken bent, bespreek je doelen en stel vast welke resultaten er in de eerste drie maanden van je worden verwacht.

Stap 2. Bepaal je prioriteiten

Om ervoor te zorgen dat je goed binnen het bedrijf en jouw afdeling aardt en uiteindelijk je sporen achter kan laten in het bedrijf, is het van belang dat je de prioriteiten van het bedrijf identificeert en volledig begrijpt hoe jouw rol bijdraagt aan het behalen van deze prioriteiten. Wanneer je voor het eerst begint, vooral als je op afstand werkt, zorgt dit er voor dat je weet wat je aan apparatuur of programma's nodig hebt voor het uitvoeren van je functie. Zo kun je jouw werkplek goed inrichten en loop je geen vertragingen op.

scott-graham-OQMZwNd3ThU-unsplash

 

Stap 3. Plan de acties die je moet ondernemen

Je hebt je manager gesproken, weet welke projecten er op de agenda staan en waar de prioriteiten liggen. Nu is het tijd om je collega's te ontmoeten met wie je gaat samenwerken. Zo leer je iedereen kennen en krijg je een goed idee hoe er onderling wordt samengewerkt. Naarmate je meer leert over de lopende en komende projecten, ieders rollen en verantwoordelijkheden en jouw plaats in het team, ben je steeds beter in staat de  gebieden te herkennen waar je echte waarde kunt toevoegen en snel veranderingen kunt doorvoeren die een positieve impact zullen hebben.

Stap 4. Bepaal je resultaten

Analyseer je huidige situatie. Zie je bestaande of potentiële problemen, waarop je invloed kunt uitoefenen of die je kunt helpen oplossen? Maak op basis van deze observaties een lijst van je belangrijkste resultaten om deze problemen op te lossen en markeer eventuele kansen voor je om een ​​positieve verandering binnen het team aan te brengen. Gebruik deze resultaten om een ​​plan op te stellen voor de eerste 30 dagen. Maak stappen om ze te bereiken, stel leveringsdatums in en creëer mijlpalen om je voortgang bij te houden.

Stap 5. Identificeer je ontwikkelingsbehoeften

Als nieuwe starter heb je misschien extra training of begeleiding nodig als het gaat om de specifieke kenmerken van het bedrijf. Belangrijke gebieden om te overwegen wanneer je voor het eerst begint, zijn onder meer de markt waarin het bedrijf opereert, de huidige klanten en doelgroepen, de producten en diensten die worden geleverd en de belangrijkste systemen en processen voor jouw functie.

Schrijf deze vijf stappen op in een 30 dagen plan zodat je van je nieuwe rol een succes gaat maken!

Als je hulp wilt bij het maken van een overstap naar een nieuwe job, doe dan een vrijblijvend loopbaanadvies. Wil je ondersteuning tijdens jouw eerste 30 dagen? Neem dan contact op met jouw persoonlijke loopbaanadviseur. We kunnen je verder adviseren om je door het wervingsproces te navigeren en je kansen bieden in het vakgebied waar jij graag in wil doorgroeien.

Picture of John Verheggen

John Verheggen

John verzorgt als Marketing & Event Specialist bij TIM Recruitment het Marketingplan en coördineert de activiteiten.