LOOPBAANADVIES - 9 min leestijd

De eerste 30 dagen: wat te doen bij de start van een nieuwe baan

Filip Beekmeijer op 2 maart, 2022

De eerste 30 dagen: Wat te doen bij de start van een nieuwe baan

Je hebt dus een nieuwe baan en je bent klaar om te gaan werken. Het starten van een nieuwe functie kan een spannende maar ook stressvolle tijd zijn. Je leert niet alleen nieuwe systemen en processen, je leert ook nieuwe mensen kennen en je navigeert je door een nieuwe virtuele werkruimte, maar dit is ook het moment waarop de ervaring en vaardigheden die je tijdens het sollicitatiegesprek aan je nieuwe werkgever hebt verkocht, worden verwacht een impact te gaan maken.

De eerste 90 dagen zijn cruciaal. Je wordt nog steeds beoordeeld op de vraag of je geschikt bent voor de baan en, afhankelijk van je rol, wordt vaak verwacht dat je een vliegende start zult maken als het gaat om het doorvoeren van veranderingen en het aansturen van verbeterde processen of resultaten.

Om ervoor te zorgen dat je indruk maakt wanneer je een nieuwe rol begint, of je nu op afstand of op locatie werkt, hebben we een aantal stappen ontwikkeld voor het plannen van de eerste 30, 60 en 90 dagen in je nieuwe rol. Hier is een uitleg voor het gebruik van de vijf stappenplan voor het plannen van je eerste 30 dagen.

Stap 1. Inchecken bij je manager

Het is essentieel om een ​​ontmoeting met je manager te hebben wanneer je voor het eerst in je functie begint. Hoewel dit op het huidige moment waarschijnlijk virtueel is, is dit het moment voor je om een ​​beter beeld te krijgen van het bedrijf en hoe je rol past in de algemene prioriteiten van het team. Vraag naar eventuele toekomstige projecten waarbij je mogelijk betrokken bent, bespreek je doelen en stel vast welke resultaten er in de eerste drie maanden van je worden verwacht.

Stap 2. Bepaal je prioriteiten

Om ervoor te zorgen dat je kunt acclimatiseren en uiteindelijk je sporen achter kan laten in het bedrijf, is het van cruciaal belang dat je de prioriteiten van het bedrijf identificeert en volledig begrijpt hoe jouw rol deze ondersteunt. Wanneer je voor het eerst begint, vooral als je op afstand werkt, kan dit er gewoon voor zorgen dat je toegang hebt tot alle apparatuur die je mogelijk nodig hebt in de functie en deze kunt aanschaffen.

scott-graham-OQMZwNd3ThU-unsplash

 

Stap 3. Plan de acties die je moet ondernemen

In de eerste maand raden we je aan om met je manager af te spreken om deze prioriteiten te bespreken en een overzicht te krijgen van alle projecten waarbij je betrokken gaat worden. Zorg er daarna voor dat je eventuele collega's ontmoet met wie je gaat samenwerken om een beter inzicht te krijgen in hoe je gaat samenwerken. Naarmate je meer leert over de lopende en komende projecten, ieders rollen en verantwoordelijkheden, en jouw plaats in het team, zou je in staat moeten zijn om gebieden te herkennen waar je echte waarde kunt toevoegen en snel veranderingen kunt doorvoeren die een positieve impact zullen hebben.

Stap 4. Bepaal je resultaten

Analyseer je huidige situatie. Zie je bestaande of potentiële problemen, waarop je invloed kunt uitoefenen of die je kunt helpen oplossen? Maak op basis van deze observaties een lijst van je belangrijkste resultaten om deze problemen op te lossen en markeer eventuele kansen voor je om een ​​positieve verandering binnen het team aan te brengen.

Gebruik deze resultaten om een ​​plan op te stellen voor de eerste 30 dagen. Maak stappen om ze te bereiken, stel leveringsdatums in en creëer mijlpalen om je voortgang bij te houden.

Stap 5. Identificeer je ontwikkelingsbehoeften

Als nieuwe starter heb je misschien extra training of begeleiding nodig als het gaat om de specifieke kenmerken van het bedrijf. Belangrijke gebieden om te overwegen wanneer je voor het eerst begint, zijn onder meer de markt waarin het bedrijf opereert, de huidige klanten en doelgroepen, de producten en diensten die worden geleverd en de belangrijkste systemen en processen voor jouw functie.

Schrijf deze vijf stappen op in een 30 dagen plan zodat je van je nieuwe rol een succes gaat maken!

Als je hulp wilt bij het maken van een overstap, neem dan contact op met ons team van gespecialiseerde Recruiters. We kunnen je verder adviseren om je door het wervingsproces te navigeren en je kansen bieden in het vakgebied waar jij graag naar toe wilt groeien.

Picture of Filip Beekmeijer

Filip Beekmeijer