LOOPBAANADVIES - 8 min leestijd

Van baan veranderen tijdens een pandemie

Wilbert van Baren op 18 november, 2021

Er kunnen veel redenen zijn waarom je van baan wilt veranderen tijdens of na COVID-19. Misschien heeft thuiswerken de manier waarop je werkt functioneert veranderd, of heeft de personeelsvermindering jouw verantwoordelijkheden veranderd. Misschien zit je tussen twee banen in en wil je van deze gelegenheid gebruik maken om een grotere verandering aan te brengen. Het idee zelf lijkt misschien intimiderend, maar wees gerust, het is mogelijk om je carrière te veranderen tijdens een pandemie. In dit blog geven we enkele tips die helpen bij het veranderen van baan tijdens een pandemie.

Herkader je cv

Denk na over de baan die je wilt, in vergelijking met de functies die je in het verleden hebt gehad. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Identificeer alle vaardigheden die overdraagbaar zijn. Benadruk prestaties die laten zien dat je met succes de overstap kan maken. Vooral soft skills zijn hierbij van belang. Eigenschappen als communicatie, teamwerk, initiatief en aanpassingsvermogen zijn waardevol, waar je ook werkt of wat je functie ook is. Markeer deze vaardigheden in je cv om ze relevanter te maken voor je volgende kans.

carriere-keuzes

Neem de tijd om bij te leren

Hoewel veel soft skills en sommige technische vaardigheden gemakkelijk kunnen worden overgedragen naar je nieuwe baan, heb je waarschijnlijk een aantal tekortkomingen in je vaardigheden. Breng deze inzichtelijk en vorm een strategie om de expertise te verwerven die je nodig heeft. Als je bijvoorbeeld momenteel vanuit huis werkt, kun je de tijd die je zou hebben besteed aan het woon-werkverkeer gebruiken om een online les te volgen. Dit kost wat tijd, dus als je die luxe niet hebt, moet je misschien iets creatiever zijn om tijd vrij te maken voor het leren van nieuwe vaardigheden. Houd er echter ook rekening mee dat sommige dingen tijdens het werk kunnen worden geleerd en dat veel managers net zo veel waarde hechten aan motivatie en doorzettingsvermogen als aan hard skills. Deze expertise zal ongetwijfeld helpen, maar het is niet het hele plaatje.

Bereid je voor op virtuele sollicitatiegesprekken

Opvallen en indruk maken via een video-interview is niet zo eenvoudig. Doe onderzoek naar de verschillen tussen persoonlijke en virtuele interviews, zodat je zo goed mogelijk voorbereid bent. Oefen met een familielid of vriend, net als bij elk ander interview. Zorg ervoor dat je achtergrond professioneel is en dat je gepast gekleed bent voordat je gaat video bellen. Gun jezelf voldoende tijd om in de juiste setting te komen. Een virtueel interview kan minder formeel aanvoelen dan een traditionele vergadering, maar behandel het met dezelfde professionaliteit en je hebt echt een streepje voor.

Wees volhardend

Een loopbaanverandering kost doorgaans meer tijd dan een zijwaartse overstap, dus bereid je voor op meerdere sollicitaties en processen voordat je de juiste match vindt. Dit geldt met name nu, wanneer sommige organisaties aarzelen om personeel aan te nemen in het kader van onzekerheid. Toch halen veel bedrijven nieuwe mensen aan boord en sommige doen het zelfs goed ondanks de wereldwijde noodsituatie op gezondheidsgebied. Als je geduldig en volhardend bent, zal je de juiste carrièrestap vinden. Gun jezelf gewoon de tijd en ruimte om het te laten gebeuren.

 unluck-your-potential

Als je hulp wilt bij het uitstippelen van een koers tijdens je loopbaanverschuiving, neem dan contact op met ons team van gespecialiseerde Recruiters. We kunnen je verder adviseren om je door het wervingsproces te navigeren en je kansen bieden in het vakgebied waar jij graag naar toe wilt groeien.

Picture of Wilbert van Baren

Wilbert van Baren

Als Partner verantwoordelijk voor de vestiging in Hilversum, het aansturen van twee teams en het doorvertalen van klant- en marktbehoefte binnen de vakgebieden Industrie en Bouw. De belangrijkste focus van de teams ligt op het werven en selecteren van technisch talent, relatiebeheer met zowel gedetacheerden als klanten en acquisitie nieuwe klanten.