5 eigenschappen van slimme sollicitanten

LOOPBAANADVIES - 11 min leestijd

5 eigenschappen van slimme sollicitanten

John Verheggen op 14 november, 2023

Slimme sollicitanten vallen op door deze 5 eigenschappen

Lees ook: Slim solliciteren

Als je solliciteert, is de kans groot dat je brief of mail ergens op een grote stapel terechtkomt. Het is dan ook belangrijk om op te vallen. Daarmee kun je al ver voor het sollicitatiegesprek beginnen. Dit zijn vijf dingen die slimme sollicitanten doen bij de zoektocht naar een nieuwe baan.

1. Zoeken een nieuwe baan vanuit de huidige baan

Je zit lekker op je plek, je weet wat je leuk vind aan je baan en hoeft je nergens druk over te maken. Dat is het moment dat je eens na kunt gaan denken over jouw loopbaanplan. Heb je al een plan? Wat zijn nog meer leuke sectoren? Kun je nog groeien op de plek waar je zit? Heb je belangstelling in een volgende stap? Dan is het raadzaam om je te gaan oriënteren en contact te leggen met mensen die bij de bedrijven werken waar jij jezelf wel ziet werken.

Je moet altijd verder kijken om te zien wat er gebeurt in jouw vakgebied en relaties opbouwen met mensen met wie je graag zou willen werken. Ofwel: netwerken helpt om zaadjes te planten voor later.

2. Tonen lef 

Toen ik bij Boels Verhuur werkte was er iemand die accountmanager wilde worden bij Boels. Hij belde de directeur en zei dat hij de baan wilde en zei erbij dat hij een bepaalde omzet zou gaan halen. Hij kon direct beginnen. Deze persoon kende de directeur al, wat maar aangeeft hoe belangrijk een netwerk is. De kern van het verhaal is dat je niet bang moet zijn.

Als je echt geïnteresseerd bent in een bedrijf, leg dan contact met de mensen met wie je wilt werken — mail de CEO, het hoofd van de HR-afdeling of de manager van de afdeling en laat hen weten waarom jij geschikt bent voor het bedrijf.

3. Stellen geen standaard vragen maar gaan dieper

De 5 beste vragen om te stellen tijdens een sollicitatiegesprek kun je gewoon google-en of lezen in ons blog: Solliciteren, voor veel mensen een spannende periode. Maar het gaat niet om een lijstje met standaard vragen, het gaat om jouw welgemeende voorbereiding.

Als slimme sollicitant verdiep je je in het bedrijf, de mensen waarmee je een gesprek hebt en hoe jij als nieuwe medewerker gaat slagen in jouw functie. Verdiep je in het nieuws en blogs op de website van het bedrijf en vind inhakers waarover je kunt praten. Stel vragen over je nieuwe team, hoe je de eerste periode ingewerkt wordt en maak afspraken over het vervolg van je gesprek.

4. Geven krachtige voorbeelden uit hun verleden

Je hebt tijdens het sollicitatiegesprek enkele krachtige voorbeelden paraat die laten zien hoe jij een project, opdracht of situatie hebt opgepakt en succesvol hebt afgerond.

Als sollicitant moet je munt slaag uit wat je goed hebt gedaan. Dit kan gaan over een succesvolle productlancering of het succesvol oplossen van een grote storing. Daarnaast kun je vertellen over hoe je bepaalde tegenslagen hebt opgepakt of hoe je met kritiek bent omgegaan en wat je daarvan geleerd hebt en hoe je er uiteindelijk een betere werknemer van bent geworden.

Door verhalen te vertellen kun je jouw passie tonen, je motivatie en wat jou het meest drijft. Het maakt het sollicitatiegesprek ook boeiender voor beide partijen.

5. Maak een loopbaanplan met TIM

Het is natuurlijk allemaal niet niks. Een nieuwe baan zoeken, solliciteren, op gesprek gaan, netwerken. Je hebt het al druk genoeg met je werk of je tentamens tijdens het afstuderen. Maar je wil wel graag een baan waar je goed op je plek zit bij een bedrijf met leuke collega’s. En dan is het fijn dat je TIM hebt.

Met TIM doorloop je jouw eigen traject en stel je jouw loopbaanplan op en de rest doet TIM voor jou. Tim maakt een CV, heeft het netwerk om jou bij de juiste bedrijven, voor de juiste functies voor te stellen en regelt het sollicitatie gesprek. Daarnaast bereiden we je goed voor op het gesprek en regelen we alles rondom het contract.

Ben je ook een slimme sollicitant? 

Picture of John Verheggen

John Verheggen

John verzorgt als Marketing & Event Specialist bij TIM Recruitment het Marketingplan en coördineert de activiteiten.